Connect with us

Zanimljivo

Razlozi za kašnjenje letova

Published

on

guzva-ljudi

Došli ste na aerodrom na vreme, čak i pre vremena, parkirali svoj automobil na parkingu, čekirali prtljag, obavili sve carinske i bezbednosne provere i odjednom saznajete da će vaš let da kasni. Ova situacija se dogodila skoro svakom putniku koji malo češće leti. Statistike pokazuju da su kašnjenja letova prilično česta, da se dešava većini, ako ne i svim avio-kompanijama, da se dešavaju svakog dana (i po nekoliko puta), na svim aerodromima. Mogu da traju od par minuta, nekoliko sati pa do više dana.

Postavlja se pitanje koji su razlozi za tako velik broj kašnjenja letova. U produžetku teksta navodimo neke od najčešćih.

Problemi u kontroli vazdušnog saobraćaja

Biti kontrolor leta je za mnoge posao iz snova. Plate su dobre, radno vreme kratko, uslovi na poslu izvanredni. Ali, dobro upućeni znaju da je to izuzetno naporan, iscrpljujući, stresan i nadasve odgovoran posao. Nije ni čudo što ne može svako da ga obavlja. Na nebu je sve veća gužva, može da se desi da u jednom trenutku i po više aviona čekaju na spuštanje ili poletanje. Avioni moraju da budu razdvojeni i da održavaju potrebnu prostornu i vremensku distancu između sebe. Kontrola leta je zadužena za bezbednost letelica i putnika. Ako procene da nije bezbedno i da je vazdušni prostor previše zauzet, oni će poslati avion da se vrti u krug čekajući svoj red za sletanje, da strpljivo čeka na pisti za poletanje ili da odlože let na duže vreme. Putnici nemaju drugu opciju nego da se povinuju njihovim odlukama.

kontrola-leta-toranj

Štrajkovi

Štrajkovi se u vazduhoplovnoj industriji dešavaju možda i češće nego u ostalim sektorima, jer su radnici dobro organizovani a sindikati jaki i bore se snažno i istrajno za prava svojih članova. Mogu da štrajkuju kontrolori, piloti i kabinsko osoblje, pojedina ili sve aerodromske službe, itd.

Kada dođe do štrajka, letovi se obično otkazuju, ali ponekad se samo odlažu. Koliko god izgledalo frustrirajuće, ako usled štrajka vaš let nije otkazan nego “samo” kasni, smatrajte se pravim srećnikom. Avio-kompanije (ili aerodromi u zavisnosti ko štrajkuje) su u obavezi da vam ponude pomoć oko transfera, smeštaja, hrane i pića.

Incidenti sa životinjama

Letovi mogu da kasne ukoliko se nešto nepredviđeno desi avionu ili na aerodromu. Na primer, jedan od najčešćih razloga za odlaganje letova je udar ptica u avion. Ovi incidenti mogu da predstavljaju veliku pretnju po bezbednost leta, posebno ako ptica uđe u motor.

Osim ptica, može da se desi da na pisti, oko radarskih sistema ili ostalih površina na aerodromu “zalutaju” i neke veće divlje ili domaće životinje (dešava se da divlje svinje, srne, ovce, krave, itd., u potraži za travom probiju ogradu oko aerodroma).

Većina aerodroma ima specijalizovane timove za kontrolu ptica i ostalih životinja koji imaju uređaje za rasterivanje i sprečavanje njihovog okupljanja.

“Spajanje” letova

Na velikim aerodromima postoji veliki broj tranzitnih letova gde se spajaju putnici. Na primer, putujete iz Podgorice za Beč. Prvo jednim avionom stižete u Beograd gde se ukrcavate u drugu letelicu koja će vas odvesti u glavni grad Austrije.

Avio-kompanije su u obavezi da sačekaju prethodni let kako bi putnici mogli da se promene avion. Ako prvi avion iz nekog razloga ne dođe na vreme, onda će i drugi da kasni.

Isto važi i za prtljag. Tada se kašnjenja dešavaju zbog toga što radnicima na aerodromu treba više vremena da prebace prtljag iz jednog u drugi avion.

Naravno, čekanje ne može da se previše rasteže. Ako izađe iz nekog normalnog vremenskog okvira, avion će da odleti i putnici koji treba da se prebace mora da sačekaju drugi let. Kašnjenja iz ovih razloga obično ne treba da traju duže od nekoliko sati, jer se avio-kompanije mogu suočiti sa velikim kaznama.

avioni-na-aerodromskoj-pisti

Priprema aviona

Nakon što avion sleti, potrebno je sprovesti različite procedure kako bi se osiguralo da je spreman za sledeći let. To uključuje njegovo čišćenje, pripremu za dolazak keteringa, punjenje gorivom, bezbednosne provere, promena posade, itd. Ove pripreme obavlja kabinsko osoblje i aerodromske službe. Ukrcavanje putnika ne može da počne dok avion nije u potpunosti spreman. Pripreme aviona ne smeju da se ubrzaju ili odlože, ako se desi da je avion sleteo kasnije nego što je po redu vožnje predviđeno, onda će se na žalost putnika, kašnjenje produžiti dok ne bude sve gotovo.

Nepovoljni vremenski uslovi

Najčešći razlog za kašnjenje letova su loši vremenski uslovi – snažne oluje, jaki vetrovi, obilne padavine kiše ili snega, led na pisti, gusta magla, itd. Kašnjenja zbog ovog razloga mogu da traju od nekoliko sati pa do nekoliko dana.

Zbog nepovoljnih vremenskih prilika, let može da se otkaže ili da se preusmeri na drugi aerodrom. Može se desiti da je avion već parkiran na gejtu i spreman da prihvati putnike, ali zbog jakih visinskih vetrova kontrola leta ne daje dozvolu za poletanje. Da biste izblegli nepotreban i prerani odlaza na aerodrom, pratite prognozu vremena i kontaktirajte aerodorom ili avio-kompaniju kao bi ste se informisale o mogućem kašnjenju ili odlaganju letova.

covek-laptop-prtljag

I na kraju

Koliko kod kašnjenje bilo dugo, ne treba da gubite prisebnost i da vas savlada nervoza i frustracija. To što ćete da se nervirate i gunđate neće vam ništa pomoći. Prihvatite situaciju, slegnite ramenima i potražite način da skratite vreme na aerodromu. Ako se radi o više časovnom kašnjenju ili se let prezakaže za sutrašnji dan nema vam druge nego da odete kući ili u hotel.

Continue Reading

Copyright © 2023 Naša Srbija.